Rad begint aan nieuw avontuur
UPDATE & VIDEOHet enorme graafwiel voor de Rotterdamsebaan is via hijskranen en een ponton terug op zijn plek. Een vlakke rit over een rimpelloze Vliet.
De planning liep wat anders dan van tevoren bedacht, maar je zal ook maar een 115 ton wegend wiel met een omvang in vierkante meters van een ruim appartement moeten vervoeren. Dat leg je niet even achterop een vrachtwagen en rijden maar. Daaraan is grondige voorbereiding vooraf gegaan, is een ponton de Binckhorst haven in gesleept en moeten hijskranen worden opgebouwd, afgebroken en wéér opgebouwd.
Hoe dan ook, het enorme graafwiel van de boorfabriek die de tunnels van de Rotterdamsebaan ‘boort’ is na een vlakke rit over een rimpelloze Vliet op de plek terug waar hij moet zijn. Terug aan het begin van waar de ondergrondse verbinding tussen knooppunt Ypenburg en de Binckhorst begint. Voor het boren van een tweede tunnel als onderdeel van de Rotterdamsebaan. Daarmee gaat de gigantische boorfabriek in september beginnen.
Reuzenrad
Het graafwiel, met aan één zijde nog vaag de Mondriaan kleuren van het schilderij Victory Boogie Woogie - zoals de tunnel als hij straks af is gaat heten - heeft nog het meeste weg van een reuzenrad zonder stoeltjes. Zoals het wiel daar tussen de middag soepel door de Vliet komt langs ‘varen’.
Tekst gaat verder onder de foto
Na aanmeren aan de Nassaukade in Rijswijk is er tot de avond gewacht om het reuzenwiel te lossen bij de Hoornbrug, zodat het verkeer zo min mogelijk last zou hebben van het speciale transport naar het werkterrein. Via de Laan van Beens en verder door naar Laan van Hoornwijck. Langs deze route waren al borden, lichtmasten en plantenbakken weggehaald die in de weg stonden voor het transport.
Op naar tweede tunnelbuis
Als het graafwiel over vier weken weer op de boorfabriek zit, wordt de tweede tunnelbuis richting centrum van Den Haag geboord. Net als bij de eerste tunnel een halfjaar lang ononderbroken, 24 uur per etmaal. Onder huizen, wegen en industrieterrein door, 12 tot 17 meter per etmaal. Met als diepste punt 31 meter, onder volkstuincomplex Arentsburgh.
Tekst gaat verder onder de foto
De boorfabriek heeft een lengte van 80 meter en wordt bezet in ploegendiensten om het gegraven gat stutten. De Rotterdam-sebaan moet in juli 2020 klaar zijn en kost zo’n 640 miljoen.
AD-journalist Maaike Kraaijeveld legde de rit vast.
Elke ochtend up-to-date met het laatste nieuws uit Den Haag en omstreken? Schrijf je hier gratis in!
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Als meisjes op een man in de tram inslaan, schreeuwen omstanders het uit: werkstraffen voor drie tieners
Den Haag -
PREMIUMMet video20
Experts delen hun tips om lastminute zomerfit te worden: 'Stop 2 weken met alle suikers’
Eindelijk mooi weer op komst! Alleen: hoe zit jij in je vel? Moet er nog wel het een en ander gebeuren? Wie nú in actie komt, is nog op tijd om de winterkilo’s aan te pakken. Twee experts delen hun beste tips en oefeningen voor billen, buik en armen. ,,Stop met alle suikers en doe drie keer in de week krachttraining.’’ -
Schade bij aanrijding auto en busje in Den Haag
Op de kruising van de Erasmusweg met de Anna Bijnslaan in Den Haag heeft woensdagavond een aanrijding plaatsgevonden. Een busje en een personenauto kwamen met elkaar in botsing.Den Haag -
PREMIUMGeldflaters
Mandy gaf 150 euro uit om haar balkon op te fleuren: ‘Nu zit ik met bakken vol halfdode planten’
Mandy Schouten (31) wilde met 150 euro aan tulpenbollen, aarde en plantenpotten haar balkon opleuken, maar niets kwam uit. Iedereen maakt weleens een fout waar kleine of soms grote financiële gevolgen aan kleven. In deze reeks vertellen mensen over hun geldflater. -
PREMIUM
Miljoenen mensen hebben een pasjeshouder van Secrid: ‘Volledig gemaakt door mensen met beperking’
Miljoenen mensen ter wereld hebben een portemonnee of pasjeshouder van het Haagse bedrijf Secrid. Slechts weinigen weten echter dat dit unieke, Hollandse product volledig wordt gemonteerd door mensen met een beperking. Eigenaren René van Geer en Marianne van Sasse van Ysselt zijn hartstikke trots op hun medewerkers, die volgens hen hebben bijgedragen aan het grote succes van hun ‘wallets’.Den Haag
-
indebuurt.nl
4 mei herdenking Waalsdorpervlakte: programma en bereikbaarheid
Den Haag -
-
-
PREMIUMCOLUMN
Hart voor Den Haag kreeg de laatste tijd maar één keer een compliment naar wethouder Martijn Balster uit de strot
Ze waren al geen vrienden en zullen dat ook nooit worden. Maar de laatste tijd lijkt wethouder Martijn Balster álles wat-ie aanraakt te moeten bekopen met een persoonlijke kritiek en verwijten van Richard de Mos en co. Op één momentje na.Den Haag -
PREMIUM37
Trombose kan levensgevaarlijk zijn: dit zijn mogelijke tekenen volgens de arts
Trombose is een veel voorkomende aandoening: gemiddeld treft het ieder uur elf Nederlanders. Onbekendheid met de symptomen zorgt er soms voor dat trombose pas laat wordt herkend, en dat kan fataal zijn. Wat is trombose precies? Wat zijn de tekenen? En wanneer loop je risico om het te krijgen? Trombosespecialist Saskia Middeldorp legt het uit.
-
PREMIUM
Eline stopte zes jaar geleden met MS-medicatie door nare bijwerkingen: ‘Dan maar tintelingen in mijn voet’
Den Haag -
PREMIUMcolumn
Den Haag heeft het afgelopen jaar miljoenen extra overgehouden, al heeft dat niet zulke fijne redenen
Het lijkt welhaast een Haagse gewoonte geworden: bouwprojecten die om wat voor reden dan ook duurder uitvallen dan gedacht. Toch heeft de stad afgelopen jaar miljoenen extra overgehouden. Al heeft dat ook niet zulke fijne redenen.Den Haag -
-
Den Haag trekt hoogste bedrag ooit uit voor opknappen van de speeltuinen
Den Haag