FNV: personeel Bijenkorf krijgt alleen extraatje bij 9 of 10 van klant
,,Waarom heb jij geen negens en tienen gescoord?” De mening van klanten bij warenhuis de Bijenkorf weegt volgens FNV mee bij de beoordeling van medewerkers. En dat gaat te ver, vindt de vakbond.
Volgens de vakbondsorganisatie willen managers bij de Bijenkorf zelfs meer gewicht toekennen aan het beoordelingssysteem: alleen medewerkers met een hoge rating krijgen een extraatje. De vakbond wil juist dat ál het personeel er 3,5 procent bij krijgt.
De vakbondsorganisatie heeft klanten van de Bijenkorf opgeroepen om alle medewerkers bij het warenhuis met een tien te beoordelen en dat op sociale media te delen onder de hashtag #een10. Linda Vermeulen, die namens FNV de cao-onderhandelingen doet met de Bijenkorf: ,,Wij vinden het tijd voor een loonsverhoging voor iedereen en het gaat te ver om de loonsverhoging te koppelen aan het beoordelingssysteem.” De vakbond pleit voor een loonsverhoging van 3,5 procent en wil dat met deze actie bewerkstelligen.
Het huidige beoordelingssysteem, waarbij medewerkers op meerdere fronten door hun managers worden beoordeeld, werd in 2016 geïntroduceerd. Uit een enquête onder 250 medewerkers blijkt dat 51 procent van de medewerkers het systeem waardeloos vindt, nog eens 34 procent zegt dat het beter kan, aldus Vermeulen.
Voorbeeld voor anderen
Klanten van de Bijenkorf wordt gevraagd om via de site bijenkorf.nl/feedback een cijfer te geven. Vermeulen schrijft daarover in een opiniestuk: ,,Drie keer per jaar volgt een gesprek tussen leidinggevende en verkoper, waar een vaste vragenlijst wordt afgevinkt met thema’s als ‘passie voor de gast’. Een belangrijk onderdeel van deze gesprekken is het oordeel van de klant: hoeveel negens en tienen zijn er gescoord? Dat alles resulteert in een rating op een schaal van vier. 1 is het laagst (‘niet op je plek’) en 4 het hoogst (‘eredivisie’ / ‘een voorbeeld voor anderen’)."
Ik hoor van medewerkers dat ze het gênant vinden om aan een klant een beoordeling te vragen
,,Feedback van klanten is mooi, niets mis mee om te weten wat de klanten vinden. Bij dit systeem is een plek voor opmerkingen waar klanten na aankoop wordt gevraagd om de naam van de medewerker plus een cijfer in te vullen", legt Vermeulen uit. ,,Ik hoor van medewerkers dat ze het gênant vinden om aan een klant een beoordeling te vragen. De Bijenkorf is het mooiste warenhuis van ons land. Verkopers worden sowieso al gewaardeerd. Klanten snappen dan ook niet waarom ze op deze manier feedback moeten geven en hebben daar ook lang niet altijd zin in.”
Bovendien, zo schrijft Vermeulen in het opiniestuk, is het systeem willekeurig en ondoorzichtig. ,,Ik kan me voorstellen dat een klant eerder geneigd is om een jonge, ervaren kracht een tien te gunnen als stimulans, maar ervaren krachten doen hun werk óók goed.” Dat onderschrijft een medewerker in de enquête: ,,Klanten denken dat de vertrouwde gezichten van de Bijenkorf die tien niet meer nodig hebben. De klanten weten niet dat dit invloed heeft op mijn beoordeling.”
Geen herkenning
Een woordvoerder van de Bijenkorf geeft aan dat ze zich bij het warenhuis niet herkennen in het beeld dat wordt geschetst. ,,Het beeld is onjuist. Er is geen sprake van dat de klantbeoordeling van invloed is op het salaris van de medewerker. Iedereen die werkzaam is bij de Bijenkorf, ongeacht de functie, wordt beoordeeld op dezelfde interne waarden.” De onderhandelingen tussen de vakbonden en de Bijenkorf over een nieuw cao, gaan eind deze maand verder.
Of meer bedrijven in de retailbranche op deze manier beoordelen, weet FNV'er Vermeulen niet. Wel is bekend dat Uber haar chauffeurs kwalificeert met een gemiddelde beoordeling van onder de 4,6 als onvoldoende. Dat meldde journalist Rens Lieman eerder dit jaar, nadat hij een jaar voor het platform werkte. Chauffeurs moeten aan de hand van Ubers tips hun best doen om hun rating omhoog te krijgen. Als verbetering uitblijft, kunnen chauffeurs van het platform af gegooid worden.
Lees de beste artikelen op het gebied van werk en carrière via onze wekelijkse nieuwsbrief!
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Deze vorm van phishing neemt toe: ‘Mensen krijgen te horen dat ze gefilmd zijn terwijl ze porno keken’
-
PREMIUMAan het werk
Patrick werd na 22 jaar ontslagen: ‘Ik schaam me voor mijn vrouw en kinderen’
Anne-Marije Buckens (34) heeft ruim tien jaar een bedrijf waarmee ze 50-plussers aan werk helpt. Deze week: IT-engineer Patrick die na 22 jaar dienstverband ontslagen werd. -
PREMIUM19
Waarom je ook moet sparen voor ná je overlijden: ‘Woonlasten moeten doorbetaald kunnen worden’
Je bent jong en je wilt wat. Het liefst houd je nu genoeg geld over voor reizen, uit eten gaan en bijvoorbeeld nieuwe gadgets. Maar vergeet niet dat het slim is om ook alvast een buffer voor later te regelen, voor als je met pensioen gaat en - minder gezellig - voor na je overlijden. Verzekeringsexperts Michel Ypma en Ernst Siegert loodsen je door de mogelijkheden. -
PREMIUM
Jolie doet het niet voor het geld: arts in opleiding over haar werk als ‘high class escort’
Ze is blij met haar baan, maar toch verzwijgt Jolie voor de buitenwereld dat ze een ‘high class escort’ is. Een verhaal over genot, geld en gesloten deuren. ,,Niet iedereen hoeft het te begrijpen, maar het is pijnlijk dat je veroordeeld wordt als je dit doet.”Beverwijk, Enschede -
Vijf tips hoe je je personeel zo snel mogelijk in de gordijnen jaagt
De economie bloeit, de strijd om (goede) mensen laait op, dus je zou denken: bedrijven doen hun best om hun personeel te houden. Nou, niet overal, ziet recruiter Jos van Calsteren. Dit zijn de vijf grootste frustraties.
-
62
Arm en rijk leven steeds meer in eigen bubbel: ‘Tijd dat de directeur meeloopt met de schoonmaakploeg’
-
-
-
PREMIUMAan het werk
Eens een winkelmedewerker, altijd een winkelmedewerker!
De manier waarop we naar loopbaanopbouw kijken, lijkt te zijn achterbleven in het VUT-tijdperk. Anne-Marije Buckens (34) heeft ruim tien jaar een bedrijf waarmee ze 50-plussers aan werk helpt. -
‘Het beoordelingsgesprek is gebaseerd op wederzijds wantrouwen’
We verspillen een miljard euro per jaar aan frustrerende beoordelingsgesprekken, zo stelt Kilian Wawoe in zijn boek Het Nieuwe Belonen. Continue feedback zou beter zijn.
-
PREMIUM
Vaak wordt vergeetachtigheid voor dementie aangezien, maar soms is het een zieke lever
-
PREMIUM
Schoonmaakklus of boekhouding van een vriend doen: dit zijn de gevolgen voor je uitkering
Gekort worden op je uitkering. Het is de grootste nachtmerrie van veel mensen die in de WW of de ziektewet zitten. Een uitkering is natuurlijk geen vetpot. Dan is het behoorlijk zuur als je achteraf een paar duizend euro moet terugbetalen. Hoe zit dit eigenlijk? Door welke inkomsten kun je gekort worden en wat zijn dan precies de gevolgen voor de hoogte van je uitkering? Max Schouten van het UWV legt het uit. -
-
PREMIUMbudgetcoach
Wim moet het maandelijks met 1500 euro minder doen: ‘Ik keek eigenlijk nooit naar mijn geld om’