Mes in dealernetwerk Peugeot, Citroën, Fiat en Opel: ‘Een bloedbad dreigt’
Autogigant Stellantis - moederbedrijf van bekende merken als Peugeot, Citroën, Fiat, Opel, Jeep en Chrysler - gaat zijn Nederlandse dealernetwerk reorganiseren. Alle dealers hebben deze week een brief op de mat gekregen waarin staat dat hun verkoop- en distributiecontracten per 1 juni 2023 worden beëindigd.
Volgens Stellantis is het gehele dealernetwerk per 31 mei dit jaar opgezegd voor alle merken, die het bedrijf in ons land verkoopt: Peugeot, Citroën, Opel, DS Automobiles, Fiat, Alfa Romeo, Jeep, Abarth en Fiat Professional. Er geldt een opzegtermijn van twee jaar. ,,In totaal gaat het om 71 dealercontractpartners”, laat het bedrijf weten. Deze dealers hebben circa 400 vestigingen in ons land. Ook in andere Europese landen zijn alle dealercontracten beëindigd, zoals in België.
Aanleiding voor de aanstaande sanering is de overgang naar elektrische auto’s en de steeds strengere milieueisen, stelt Stellantis. Het conglomeraat ontstond begin dit jaar als gevolg van een fusie tussen Groupe PSA (onder andere Peugeot, Citroën, Opel) en FCA Automobiles (Fiat, Chrysler). ,,De veranderingen op het gebied van milieu en regelgeving zijn van invloed op het distributiemodel van de auto-industrie, waarbij de modellen van de merken richting elektrificatie worden geleid”, laat het Nederlandse hoofdkantoor weten.
Niet uit de lucht vallen
Meer concreet moet 98 procent van de Stellantis-modellen in 2025 elektrisch aangedreven zijn. Vijf jaar later moet dat voor alle modellen gelden. Een andere reden is dat ook auto's steeds vaker online worden gekocht, aldus Stellantis. Een strategie waarmee Tesla al langer scoort. Deze online verkooptrajecten ‘hebben de aankoop- en consumptiepatronen van klanten veranderd.’
Volgens de Bovag komt het besluit van Stellantis bepaald niet uit de lucht vallen. ,,De geruchten gingen al langer”, zegt woordvoerder Tom Huyskens. ,,FCA en PSA zijn niet voor niets gefuseerd. Dat doe je alleen als je kosten denkt te besparen. En door het samengaan kwamen negen bekende merken onder één paraplu. Er is daardoor nu overlap in het dealernetwerk.”
Kleine dealer dupe
AD-autojournalist Niek Schenk verwacht dat andere autobouwers het voorbeeld van Stellantis zullen volgen. ,,Dit is nog maar het begin. Steeds meer fabrikanten willen ook zelf uitsluitend online gaan verkopen, zoals Volvo binnenkort met zijn C40. Uiteindelijk zal dit tot een bloedbad bij de Nederlandse autodealers leiden.”
Met name kleinere dealers zullen daarbij het slachtoffer worden, denkt BOVAG. ,,Het aantal dealers daalt al jaren”, stelt woordvoerder Huyskens. ,,Enerzijds zijn er grote spelers als Van Mossel die dealers kopen en steeds meer merken aanbieden. Anderzijds zeggen de autofabrikanten contracten op en stellen ze steeds hogere eisen aan dealers. Die moeten fors investeren in hun pand en aan allerlei regels voldoen. Die trend is al tien tot vijftien jaar terug ingezet.”
Bij Stellantis zal het niet anders gaan, vermoed brancheclub Bovag. De 71 dealers die een contract hebben bezitten ruim 400 vestigingen in ons land. Opel beschikt met 115 locaties de meeste filialen, daarna volgen Peugeot (115) en Citroën (107). Een kleiner merk als Alfa Romea is in 32 vestigingen te koop en Maserati slechts op 3 locaties.
Bovag zegt Stellantis-dealers met raad en daad bij te staan. ,,Zodra zij dat verzoeken, gaan wij de opzegbrief bestuderen. Is die juridisch in orde, is de opzegtermijn redelijk en billijk? Want wat als je als dealer net miljoenen hebt geïnvesteerd in een nieuw pand en Stellantis nu je contract opzegt? Dat zou heel onredelijk zijn.”
Buurtgarage verdwijnt
Autojournalist Schenk wijst op een andere reden dat er dealers gaan verdwijnen: elektrische auto’s vergen substantieel minder periodiek onderhoud. In de motor zitten veel minder onderdelen. Hij vreest dat de consument uiteindelijk de dupe wordt. ,,Gevolg is dat de consument niet meer in de buurt naar de garage kan. Bij problemen met je auto ben je dan in de aap gelogeerd.”
De coronacrisis heeft de binding tussen dealers en klanten afgelopen jaar al geërodeerd, stelt de autojournalist. ,,Showrooms waren hierdoor gesloten en de branche zette vol in op proefritten aan huis. Het lekker rondneuzen bij een dealer was er zo niet bij.”
Autoreus
Stellantis is sinds de fusie de vierde autobouwer ter wereld, alleen Volkswagen, Toyota en Renault-Nissan zijn groter. De naam is afgeleid van het Latijnse werkwoord ‘stello’ dat ‘verlichten met sterren’ betekent. Het bedrijf maakt jaarlijks bijna 6 miljoen auto’s, telt een jaaromzet van ruim 183 miljard euro en heeft 400.000 werknemers. Het hoofdkantoor van de nieuwe megacombinatie is in Amsterdam gevestigd.
Bekijk hieronder onze video’s op het gebied van auto’s en mobiliteit:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
De elektrische camper is er bijna, maar nog niet helemaal
-
Dronken automobilist ontvlucht politiecontrole met 127 km/u en raakt na rijbewijs ook auto kwijt
Een automobilist heeft het dit weekend wel heel bont gemaakt bij het ontvluchten van een politiecontrole. In Den Haag probeerde hij te ontkomen door op de vlucht te slaan met 127 kilometer per uur, op een weg waar 70 is toegestaan. Bij zijn aanhouding bleek er veel mis: zijn rijbewijs was hij al kwijt, nu ook zijn auto.Den Haag -
eigen tuin eerst
Met deze vergeten planten kun je ook zonder tuin tuinieren
Niet iedereen beschikt over een grote tuin. Wil je toch met je groene vingers aan de slag, denk dan eens aan deze vergeten plant die ooit zo populair was en veel geschilderd werd in de 17de eeuw. -
PREMIUM
Arie toverde oude boerderij om tot heiligdom voor oldtimers: ‘Alles wat je verkoopt, ben je kwijt he!’
Ooit klonk in de boerderij het geloei van koeien en het geknor van varkens. Nu hoor je alleen nog de moersleutels op de grond kletteren of het piepen van de hefbrug, terwijl het verkeer voorbijraast op de dijk. De hoeve van zijn voorouders is door Arie omgetoverd tot een heiligdom voor een liefhebber van klassieke auto’s.Hoeksche Waard -
PREMIUMautotest
Toyota C-HR getest: voordelig in het gebruik
De C-HR is sinds 2016 de smaakmaker van Toyota. Zijn design is veel verrassender en speelser dan pakweg een Toyota Corolla Cross. De nieuwe C-HR blijkt meer een evolutie dan een revolutie.
-
De Opel Manta keert terug, maar is niet te koop
-
-
-
gratis nieuwsbrief auto
Nu 2 keer per week de nieuwsbrief van onze autoredactie: gratis in je mailbox
De nieuwsbrief van onze autoredactie verschijnt voortaan niet één maar twee keer per week: op zaterdag én op woensdag. Gratis alles over auto’s, verkeer en mobiliteit in je mailbox: het laatste nieuws, tests, interviews, vragen van lezers en achtergrondverhalen. Abonneer je vandaag nog op de nieuwsbrief van AD Auto. Klik op de grote blauwe actieknop hieronder om je meteen aan te melden. De nieuwsbrief Auto vind je vervolgens onder de knop Thema's. -
PREMIUM39
Lieve Debby: ‘Ik wil geen seksloos leven, ik ben bang dat ik het ergens anders moet zoeken’
Debby Gerritsen weet raad als het gaat over de liefde, lust en relaties. Deze week wederom een seksuele kwestie: de man van Marlene wil geen seks meer en wil er ook niet over praten. Ze wil niet bij hem weg, maar wel graag weer een seksleven.
-
256
Formatiekwartet bekijkt of maximumsnelheid terug naar 130 kilometer per uur kan
-
PREMIUM40
Verbreding drukste snelweg van Nederland laat steeds langer op zich wachten: ‘Beter investeren in ov’
De geplande verbreding van de A4 leek vier jaar geleden dichtbij, maar is inmiddels in de ijskast beland. Het bedrijfsleven hoopt dat het nieuwe kabinet er alsnog geld voor vindt, maar natuurverenigingen en omliggende gemeenten hopen dat van uitstel afstel komt. ,,Als je meer verkeer faciliteert, krijg je meer geluid en luchtverontreiniging.”Den Haag, Delft, Westland, Zoetermeer, Schiedam -
-
PREMIUM
Deze inkomsten moet je opgeven bij de belastingaangifte: ‘Risico op boetes’