FNV: personeel Bijenkorf krijgt alleen extraatje bij 9 of 10 van klant
,,Waarom heb jij geen negens en tienen gescoord?” De mening van klanten bij warenhuis de Bijenkorf weegt volgens FNV mee bij de beoordeling van medewerkers. En dat gaat te ver, vindt de vakbond.
Volgens de vakbondsorganisatie willen managers bij de Bijenkorf zelfs meer gewicht toekennen aan het beoordelingssysteem: alleen medewerkers met een hoge rating krijgen een extraatje. De vakbond wil juist dat ál het personeel er 3,5 procent bij krijgt.
De vakbondsorganisatie heeft klanten van de Bijenkorf opgeroepen om alle medewerkers bij het warenhuis met een tien te beoordelen en dat op sociale media te delen onder de hashtag #een10. Linda Vermeulen, die namens FNV de cao-onderhandelingen doet met de Bijenkorf: ,,Wij vinden het tijd voor een loonsverhoging voor iedereen en het gaat te ver om de loonsverhoging te koppelen aan het beoordelingssysteem.” De vakbond pleit voor een loonsverhoging van 3,5 procent en wil dat met deze actie bewerkstelligen.
Het huidige beoordelingssysteem, waarbij medewerkers op meerdere fronten door hun managers worden beoordeeld, werd in 2016 geïntroduceerd. Uit een enquête onder 250 medewerkers blijkt dat 51 procent van de medewerkers het systeem waardeloos vindt, nog eens 34 procent zegt dat het beter kan, aldus Vermeulen.
Voorbeeld voor anderen
Klanten van de Bijenkorf wordt gevraagd om via de site bijenkorf.nl/feedback een cijfer te geven. Vermeulen schrijft daarover in een opiniestuk: ,,Drie keer per jaar volgt een gesprek tussen leidinggevende en verkoper, waar een vaste vragenlijst wordt afgevinkt met thema’s als ‘passie voor de gast’. Een belangrijk onderdeel van deze gesprekken is het oordeel van de klant: hoeveel negens en tienen zijn er gescoord? Dat alles resulteert in een rating op een schaal van vier. 1 is het laagst (‘niet op je plek’) en 4 het hoogst (‘eredivisie’ / ‘een voorbeeld voor anderen’)."
Ik hoor van medewerkers dat ze het gênant vinden om aan een klant een beoordeling te vragen
,,Feedback van klanten is mooi, niets mis mee om te weten wat de klanten vinden. Bij dit systeem is een plek voor opmerkingen waar klanten na aankoop wordt gevraagd om de naam van de medewerker plus een cijfer in te vullen", legt Vermeulen uit. ,,Ik hoor van medewerkers dat ze het gênant vinden om aan een klant een beoordeling te vragen. De Bijenkorf is het mooiste warenhuis van ons land. Verkopers worden sowieso al gewaardeerd. Klanten snappen dan ook niet waarom ze op deze manier feedback moeten geven en hebben daar ook lang niet altijd zin in.”
Bovendien, zo schrijft Vermeulen in het opiniestuk, is het systeem willekeurig en ondoorzichtig. ,,Ik kan me voorstellen dat een klant eerder geneigd is om een jonge, ervaren kracht een tien te gunnen als stimulans, maar ervaren krachten doen hun werk óók goed.” Dat onderschrijft een medewerker in de enquête: ,,Klanten denken dat de vertrouwde gezichten van de Bijenkorf die tien niet meer nodig hebben. De klanten weten niet dat dit invloed heeft op mijn beoordeling.”
Geen herkenning
Een woordvoerder van de Bijenkorf geeft aan dat ze zich bij het warenhuis niet herkennen in het beeld dat wordt geschetst. ,,Het beeld is onjuist. Er is geen sprake van dat de klantbeoordeling van invloed is op het salaris van de medewerker. Iedereen die werkzaam is bij de Bijenkorf, ongeacht de functie, wordt beoordeeld op dezelfde interne waarden.” De onderhandelingen tussen de vakbonden en de Bijenkorf over een nieuw cao, gaan eind deze maand verder.
Of meer bedrijven in de retailbranche op deze manier beoordelen, weet FNV'er Vermeulen niet. Wel is bekend dat Uber haar chauffeurs kwalificeert met een gemiddelde beoordeling van onder de 4,6 als onvoldoende. Dat meldde journalist Rens Lieman eerder dit jaar, nadat hij een jaar voor het platform werkte. Chauffeurs moeten aan de hand van Ubers tips hun best doen om hun rating omhoog te krijgen. Als verbetering uitblijft, kunnen chauffeurs van het platform af gegooid worden.
Lees de beste artikelen op het gebied van werk en carrière via onze wekelijkse nieuwsbrief!
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUMSalaris
Vrachtwagenchauffeur Martijn (22): ‘Ik ga elk jaar wel even ‘naar boven’ om te praten over salarisverhoging’
-
PREMIUMgeldvraag
Werken op Hemelvaartsdag? Dit krijg je als extraatje: ‘50 procent toeslag, soms zelfs 100 procent’
‘Ik moet volgende week werken op Hemelvaartsdag, heb ik recht op toeslag?’ Het is een vraag die bij een aantal lezers speelt. Tijdens nationale feestdagen zoals Hemelvaartsdag en Pinksteren blijven kantoren meestal dicht, maar in veel andere sectoren gaat het werk gewoon door. Zoals in de zorg, transport en de detailhandel. Op hoeveel extra loon kun je dan rekenen? Jeroen Tjepkema van vakbond CNV legt het uit. -
Column
Met elkaar praten is nog niet hetzelfde als écht contact hebben: zo ga je de diepte in
Wij mensen kunnen niet zonder echt contact met anderen. We hebben het nodig om ons gehoord en gezien te voelen. Daarbij beseffen we soms niet dat die ander ons net zo hard nodig heeft, weet psycholoog Thijs Launspach. -
PREMIUMeierstokkankerdag
Dit moet je volgens oncoloog weten over eierstokkanker: ‘Niet voor niets wordt het ook wel ‘silent lady killer’ genoemd’
Woensdag is het Wereld Eierstokkankerdag. Vorig jaar kregen 1371 vrouwen te horen dat ze deze ziekte hebben. Eierstokkanker wordt bij de meeste patiënten laat ontdekt en is dan vaak al uitgezaaid. Hoe kan deze kanker zo lang onopgemerkt blijven? Gynaecoloog-oncoloog Jurgen Piek legt het uit en vertelt over de nieuwste vondsten uit onderzoek die hoop bieden voor de toekomst. -
PREMIUM15
Voor een baby moet je naar België, de gynaecologen kijken daar net even verder en beter
Debby Gerritsen vindt het niet zo verbazingwekkend dat steeds meer stellen voor een vruchtbaarheidstraject naar België gaan. Daar is de aanpak progessiever en naar het schijnt ook persoonlijker. Een heel ander verhaal dus dan het ‘blijven proberen’-advies wat het Nederlandse motto lijkt, om over alle slordigheidsfouten nog maar te zwijgen.
-
PREMIUMWoonvraag
Hypotheeklasten een zorg voor veel huiseigenaren, maar ze kunnen soms omlaag
-
-
-
PREMIUMSalaris
Emma (28): ‘Ik schrok toen ik hoorde wat collega-influencers en contentcreators verdienen’
Emma (28) werkt als contentmaker en talentmanager voor influencers. Ze heeft een website voor studenten over geldzaken en is in te huren als spreker. Als talentmanager behartigt ze de belangen van socialemedia-influencers. -
Mbo’ers gezocht: duizenden openstaande vacatures voor praktijkberoepen
Werkgevers zoeken het meest naar nieuw personeel op mbo-niveau. In een analyse door Nationale Vacaturebank van ruim 100.000 vacatures wordt bij de helft daarvan gevraagd om mbo’ers. Bedrijven bieden bij ongeveer 50 procent van de mbo-vacatures direct een vast contract.
-
‘Het beoordelingsgesprek is gebaseerd op wederzijds wantrouwen’
-
Vijf tips hoe je je personeel zo snel mogelijk in de gordijnen jaagt
De economie bloeit, de strijd om (goede) mensen laait op, dus je zou denken: bedrijven doen hun best om hun personeel te houden. Nou, niet overal, ziet recruiter Jos van Calsteren. Dit zijn de vijf grootste frustraties. -
-
column
Zorgen dat mensen positief aan je terugdenken? Besteed aandacht aan de laatste indruk