FNV: personeel Bijenkorf krijgt alleen extraatje bij 9 of 10 van klant
,,Waarom heb jij geen negens en tienen gescoord?” De mening van klanten bij warenhuis de Bijenkorf weegt volgens FNV mee bij de beoordeling van medewerkers. En dat gaat te ver, vindt de vakbond.
Volgens de vakbondsorganisatie willen managers bij de Bijenkorf zelfs meer gewicht toekennen aan het beoordelingssysteem: alleen medewerkers met een hoge rating krijgen een extraatje. De vakbond wil juist dat ál het personeel er 3,5 procent bij krijgt.
De vakbondsorganisatie heeft klanten van de Bijenkorf opgeroepen om alle medewerkers bij het warenhuis met een tien te beoordelen en dat op sociale media te delen onder de hashtag #een10. Linda Vermeulen, die namens FNV de cao-onderhandelingen doet met de Bijenkorf: ,,Wij vinden het tijd voor een loonsverhoging voor iedereen en het gaat te ver om de loonsverhoging te koppelen aan het beoordelingssysteem.” De vakbond pleit voor een loonsverhoging van 3,5 procent en wil dat met deze actie bewerkstelligen.
Het huidige beoordelingssysteem, waarbij medewerkers op meerdere fronten door hun managers worden beoordeeld, werd in 2016 geïntroduceerd. Uit een enquête onder 250 medewerkers blijkt dat 51 procent van de medewerkers het systeem waardeloos vindt, nog eens 34 procent zegt dat het beter kan, aldus Vermeulen.
Voorbeeld voor anderen
Klanten van de Bijenkorf wordt gevraagd om via de site bijenkorf.nl/feedback een cijfer te geven. Vermeulen schrijft daarover in een opiniestuk: ,,Drie keer per jaar volgt een gesprek tussen leidinggevende en verkoper, waar een vaste vragenlijst wordt afgevinkt met thema’s als ‘passie voor de gast’. Een belangrijk onderdeel van deze gesprekken is het oordeel van de klant: hoeveel negens en tienen zijn er gescoord? Dat alles resulteert in een rating op een schaal van vier. 1 is het laagst (‘niet op je plek’) en 4 het hoogst (‘eredivisie’ / ‘een voorbeeld voor anderen’)."
Ik hoor van medewerkers dat ze het gênant vinden om aan een klant een beoordeling te vragen
,,Feedback van klanten is mooi, niets mis mee om te weten wat de klanten vinden. Bij dit systeem is een plek voor opmerkingen waar klanten na aankoop wordt gevraagd om de naam van de medewerker plus een cijfer in te vullen", legt Vermeulen uit. ,,Ik hoor van medewerkers dat ze het gênant vinden om aan een klant een beoordeling te vragen. De Bijenkorf is het mooiste warenhuis van ons land. Verkopers worden sowieso al gewaardeerd. Klanten snappen dan ook niet waarom ze op deze manier feedback moeten geven en hebben daar ook lang niet altijd zin in.”
Bovendien, zo schrijft Vermeulen in het opiniestuk, is het systeem willekeurig en ondoorzichtig. ,,Ik kan me voorstellen dat een klant eerder geneigd is om een jonge, ervaren kracht een tien te gunnen als stimulans, maar ervaren krachten doen hun werk óók goed.” Dat onderschrijft een medewerker in de enquête: ,,Klanten denken dat de vertrouwde gezichten van de Bijenkorf die tien niet meer nodig hebben. De klanten weten niet dat dit invloed heeft op mijn beoordeling.”
Geen herkenning
Een woordvoerder van de Bijenkorf geeft aan dat ze zich bij het warenhuis niet herkennen in het beeld dat wordt geschetst. ,,Het beeld is onjuist. Er is geen sprake van dat de klantbeoordeling van invloed is op het salaris van de medewerker. Iedereen die werkzaam is bij de Bijenkorf, ongeacht de functie, wordt beoordeeld op dezelfde interne waarden.” De onderhandelingen tussen de vakbonden en de Bijenkorf over een nieuw cao, gaan eind deze maand verder.
Of meer bedrijven in de retailbranche op deze manier beoordelen, weet FNV'er Vermeulen niet. Wel is bekend dat Uber haar chauffeurs kwalificeert met een gemiddelde beoordeling van onder de 4,6 als onvoldoende. Dat meldde journalist Rens Lieman eerder dit jaar, nadat hij een jaar voor het platform werkte. Chauffeurs moeten aan de hand van Ubers tips hun best doen om hun rating omhoog te krijgen. Als verbetering uitblijft, kunnen chauffeurs van het platform af gegooid worden.
Lees de beste artikelen op het gebied van werk en carrière via onze wekelijkse nieuwsbrief!
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
column
Grootste doel behaald, maar daarna een leeg gevoel: hoe kan dat?
-
Supermarkt zet kassamedewerker per direct op straat na verdwenen loterijwinsten: terecht, oordeelt rechter
Honderden euro’s aan Lotto-prijzengeld en dure producten verdwenen bij de Hoogvliet in Den Haag. De supermarktmanager dacht het zeker te weten: een 24-jarige medewerker van de servicebalie was daarvoor verantwoordelijk. Ze werd in een gesprek nog dezelfde dag op staande voet ontslagen. Ondanks dat concreet bewijs ontbreekt, was dat terecht volgens de rechter. Tot verbazing van haar advocaat, die in hoger beroep gaat. ,,We hoorden pas maanden later waarom.”Den Haag -
PREMIUM
Patrick kocht twee nieuwe horecazaken in zware tijden: ‘Niet voor winst, maar om te overleven’
In een periode van stijgende loonkosten, gasprijzen en inflatie opende Patrick van Aller het afgelopen jaar twee nieuwe horecazaken. Niet door de vele winst, maar juist om te overleven. ,,Ik schrik van de vele ondernemingen die ik te koop zie staan op horecasites.’’Zoetermeer, Den Haag -
Schoonmaaktip
Lenteschoonmaak voor je tuinset: dit sopje gebruik je het beste om weervlekken uit je kussens te krijgen
Vanaf Koningsdag wordt het weer warmer en dat betekent dat we weer op ons terras gaan zitten. Tijd om die kussens uit de opslag te halen en vlekvrij op de tuinset te leggen. Schoonmaakexpert Marja Middeldorp weet als geen ander hoe je algen-, weer en vetvlekken uit tuinkussens en markiezen kunt krijgen. -
PREMIUM8 vragen17
Gebruikers van Marktplaats maken zich zorgen: kijkt de Belastingdienst nou wel of niet mee?
Platformen als Vinted, Marktplaats en AirBnB zijn door Europese regelgeving verplicht om jouw verkoopgegevens over 2023 door te geven aan de Belastingdienst. Dat heeft veel vragen opgeroepen bij onder meer Marktplaats-gebruikers. Ook kwam staatssecretaris Van Rij met een Kamerbrief. Want: om welke gegevens gaat het nou precies, wat betekent dat voor je belastingaangifte en moet je nu belasting betalen als je overbodige spulletjes op de site doorverkoopt?
-
Vijf tips hoe je je personeel zo snel mogelijk in de gordijnen jaagt
-
-
-
‘Het beoordelingsgesprek is gebaseerd op wederzijds wantrouwen’
We verspillen een miljard euro per jaar aan frustrerende beoordelingsgesprekken, zo stelt Kilian Wawoe in zijn boek Het Nieuwe Belonen. Continue feedback zou beter zijn. -
PREMIUMgeldvraag
Ook je schoonmaker heeft recht op loonsverhoging, maar hoeveel betaal je je huishoudelijke hulp?
Bijna een miljoen huishoudens in Nederland hebben een schoonmaker. Maar veel mensen weten eigenlijk niet wat ze hun hulp in de huishouding precies moeten betalen. Heeft mijn schoonmaker ook recht op een loonsverhoging, vraagt een lezer zich af. Arbeidsrechtadvocaat Gerard Berghuis legt uit hoe je het tarief kunt bepalen en welke plichten je eigenlijk hebt als particulier.
-
OP DE WERKVLOER
'Omarm eerlijkheid op de werkvloer'
-
PREMIUMProefpanel
Getest: tompoucen uit de supermarkt, deze moet je niét eten: ‘Het deeg is taai en de vulling lijkt op vla’
Zaterdag is het Koningsdag. Dan gaan we weer massaal aan de tompouce. Nu (vaak) bedekt met oranje glazuur, en die straks weer roze of geel is. Maar het gaat niet om de bovenkant, zo blijkt. ,,Het is het bladerdeeg en de gele room waar het om draait.’’ -
-
Vrouw in de bijstand blijkt met ‘aanzienlijke’ bedragen in crypto te handelen en raakt uitkering kwijt
Zoetermeer