Paters boos omdat supermarkt 'hun' biertje te duur verkoopt
De paters van de Sint-Sixtusabdij in het Belgische Westvleteren zeggen nooit toestemming te hebben gegeven voor de verkoop van hun bier door supermarkt Jan Linders.
Hun bier is slechts heel beperkt te verkrijgen en alleen voor particulieren bedoeld. ,,Jan Linders vraagt vijf keer zoveel als wij er voor vragen. Dat gaat helemaal in tegen de geest waarin wij hier leven'', zegt één van de paters.
'Beste biertje'
Jan Linders verkocht gisteren in alle zestig winkels vijf kratjes met elk 24 flesjes trappistenbier van deze abdij. Het gaat om Westvleteren Blond (5,8 procent alcohol), Acht (8 procent alcohol) en Twaalf (10,2 procent alcohol). De klant mocht maximaal twee flesjes à 9,95 euro kopen. Het liep storm. Nog voor de winkel open was stonden er al bierliefhebbers voor de deur om volgens de woordvoerster van Jan Linders 'dit beste biertje ter wereld', te bemachtigen. De actie leek een succes.
Twee kratten
Intussen kregen de paters van Sint-Sixtus, op zo’n dertig kilometer van De Panne tegen de Franse grens, lucht van deze actie ,,die haaks staat op alles waar wij voor staan.'' Ze brouwen het bier zonder winstoogmerk en verkopen het slechts bij de abdij aan particulieren. De klant moet van tevoren reserveren. Datum, tijdstip en kenteken van de auto worden vastgelegd. De liefhebber krijgt maximaal twee kratten mee en mag pas na zestig dagen een nieuwe bestelling doen. Het bier wordt gebrouwen zonder winstbejag en mag niet in de handel worden gebracht, schrijven de paters op hun website.
Een krat met 24 flesjes kost dan ook tussen de 35 en 45 euro. Dat is per flesje 1,45 euro voor de Blond en 1,87 voor de Twaalf. De paters noemen de prijs die Jan Linders vraagt 'exorbitant'. Ze gaan bekijken hoe ze dit soort incidenten in de toekomt kunnen voorkomen.
Weinig marge
Jan Linders zegt ''via partners'' aan het exclusieve bier te zijn gekomen. Wie dat zijn wil woordvoerster Gineke Wilms niet zeggen. ,,Kan best zijn dat de paters daarom van niks weten. Wij doen deze actie voor onze klanten die van speciaalbieren houden. Om zo veel mogelijk mensen hiervan te laten genieten, verkopen we ook maar twee flesjes per klant. Dit was het laatste trappistenbier dat nog niet in onze collectie zat. De prijs lijkt misschien hoog maar er zit echt zeer, zeer weinig marge op.''
Wilms benadrukt dat het om een eenmalige actie gaat. Of de supermarkt nog contact gaat opnemen met de paters om wellicht excuses aan te bieden? ,,Dat zou kunnen.''
Bron: De Limburger
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM51
Hoe gezond zijn melkvervangers zoals havermelk: ‘Bevatten geen cholesterol, maar ze verschillen veel’
-
Smullen maar! Hier eet je het allerlekkerste broodje van Nederland 😋
Hij dacht ‘laten we eens meedoen’ en sleepte prompt de hoofdprijs in de wacht. Chef Sjoerd Mampaeij van Broodje Midas uit Woerden is maandagmiddag gehuldigd als winnaar van het NK Lekkerste Broodje.Berkel en Rodenrijs, Woerden -
PREMIUMGeldflaters
Tom wilde geen varken in soep: ‘Meisje haalde schouders op en zei dat we zelf besteld hadden’
Tom de Wit (35) nam een vriend mee naar een restaurant waar hij niet voor twee maar voor drie maaltijden moest betalen. Iedereen maakt weleens een fout waar kleine of soms grote financiële gevolgen aan kleven. In deze reeks vertellen mensen over hun geldflater. -
Appelsientje gaat ook voor de melk-truc om suikertaks te ontwijken
Fruitsappenmaker Appelsientje heeft een handige manier gevonden om de verhoogde suikertaks te omzeilen: doe er een beetje melk bij en dan is het product gevrijwaard van de limonadebelasting van 26 cent per liter. -
met foto's
Eigenaar Hollands snoepzaakje kijkt met verbazing naar bestelling tv-kok Nigella Lawson: ‘Ze is echt hardcore’
De bekende Britse tv-kok Nigella Lawson heeft de eigenaar van een ouderwets Amsterdams snoepwinkeltje bijzondere feestdagen bezorgd. Lawson promootte het zaakje onlangs al in haar kerstspecial op tv en deze week ook nog bij haar bijna 3 miljoen Instagramvolgers. De eigenaar heeft veel ervaring, maar stond toch te kijken van Lawsons bestelling. De vraag is wel: brak ze de huisregels?
-
Supermarkt mag eenmalig abdijbier in de schappen leggen
-
-
-
PREMIUM
Omega 3 kan hart- en vaatziekten voorkomen, maar je lichaam maakt het zelf niet aan: in deze voeding zit het
Omega 3-vetzuren helpen hart- en vaatziekten voorkomen en bevorderen een goed functionerend immuunsysteem. Alleen: ons lichaam maakt ze zelf niet aan. Hoe kunnen we ze dan toch binnen krijgen? Professor Imogen Foubert en diëtiste Nadine Vanvuchelen leggen uit hoe je je omega 3-niveau kunt opkrikken. -
PREMIUM
Er zijn drie belangrijke symptomen voor hartfalen: ‘Altijd sokrand in je benen hoort niet’
Elke dag overlijden er 22 mensen aan hartfalen. Wat hartfalen precies is, weet maar één op de vijf mensen. Daarom is het deze week De Nationale Hartfalen Week. Cardiologen Steven Chamuleau en Jozine ter Maaten geven antwoord op zeven vragen over hartfalen. ,,Als je als 50-jarige een trap op loopt en het benauwd hebt, dan is dat gek.’’
-
koken & eten
Sterke drank maakt agressief, maar ook sexy
-
PREMIUMVijf vragen
Verse zalm krijgt Nutri-Score A maar zodra de vis gerookt is, krijgt die een D: hoe zit dit?
Groen is goed, rood is slecht, zo gemakkelijk zou de Nutri-Score, het voedselkeuzelogo op levensmiddelen, moeten zijn. De werkelijkheid is anders. Fabrikanten kunnen de score naar eigen voordeel aanpassen. En dat gebeurt ook. Voedingsdeskundigen spreken zelfs van perverse prikkels bij de score. ,,Straks heb je een mandje vol A’s en B’s, terwijl het de maar de vraag is of het echt gezonde boodschappen zijn.” -
-
Vlaai mag alleen nog ‘Limburgs’ heten als-ie dagvers is én uit provincie komt