FNV: personeel Bijenkorf krijgt alleen extraatje bij 9 of 10 van klant
,,Waarom heb jij geen negens en tienen gescoord?” De mening van klanten bij warenhuis de Bijenkorf weegt volgens FNV mee bij de beoordeling van medewerkers. En dat gaat te ver, vindt de vakbond.
Volgens de vakbondsorganisatie willen managers bij de Bijenkorf zelfs meer gewicht toekennen aan het beoordelingssysteem: alleen medewerkers met een hoge rating krijgen een extraatje. De vakbond wil juist dat ál het personeel er 3,5 procent bij krijgt.
De vakbondsorganisatie heeft klanten van de Bijenkorf opgeroepen om alle medewerkers bij het warenhuis met een tien te beoordelen en dat op sociale media te delen onder de hashtag #een10. Linda Vermeulen, die namens FNV de cao-onderhandelingen doet met de Bijenkorf: ,,Wij vinden het tijd voor een loonsverhoging voor iedereen en het gaat te ver om de loonsverhoging te koppelen aan het beoordelingssysteem.” De vakbond pleit voor een loonsverhoging van 3,5 procent en wil dat met deze actie bewerkstelligen.
Het huidige beoordelingssysteem, waarbij medewerkers op meerdere fronten door hun managers worden beoordeeld, werd in 2016 geïntroduceerd. Uit een enquête onder 250 medewerkers blijkt dat 51 procent van de medewerkers het systeem waardeloos vindt, nog eens 34 procent zegt dat het beter kan, aldus Vermeulen.
Voorbeeld voor anderen
Klanten van de Bijenkorf wordt gevraagd om via de site bijenkorf.nl/feedback een cijfer te geven. Vermeulen schrijft daarover in een opiniestuk: ,,Drie keer per jaar volgt een gesprek tussen leidinggevende en verkoper, waar een vaste vragenlijst wordt afgevinkt met thema’s als ‘passie voor de gast’. Een belangrijk onderdeel van deze gesprekken is het oordeel van de klant: hoeveel negens en tienen zijn er gescoord? Dat alles resulteert in een rating op een schaal van vier. 1 is het laagst (‘niet op je plek’) en 4 het hoogst (‘eredivisie’ / ‘een voorbeeld voor anderen’)."
Ik hoor van medewerkers dat ze het gênant vinden om aan een klant een beoordeling te vragen
,,Feedback van klanten is mooi, niets mis mee om te weten wat de klanten vinden. Bij dit systeem is een plek voor opmerkingen waar klanten na aankoop wordt gevraagd om de naam van de medewerker plus een cijfer in te vullen", legt Vermeulen uit. ,,Ik hoor van medewerkers dat ze het gênant vinden om aan een klant een beoordeling te vragen. De Bijenkorf is het mooiste warenhuis van ons land. Verkopers worden sowieso al gewaardeerd. Klanten snappen dan ook niet waarom ze op deze manier feedback moeten geven en hebben daar ook lang niet altijd zin in.”
Bovendien, zo schrijft Vermeulen in het opiniestuk, is het systeem willekeurig en ondoorzichtig. ,,Ik kan me voorstellen dat een klant eerder geneigd is om een jonge, ervaren kracht een tien te gunnen als stimulans, maar ervaren krachten doen hun werk óók goed.” Dat onderschrijft een medewerker in de enquête: ,,Klanten denken dat de vertrouwde gezichten van de Bijenkorf die tien niet meer nodig hebben. De klanten weten niet dat dit invloed heeft op mijn beoordeling.”
Geen herkenning
Een woordvoerder van de Bijenkorf geeft aan dat ze zich bij het warenhuis niet herkennen in het beeld dat wordt geschetst. ,,Het beeld is onjuist. Er is geen sprake van dat de klantbeoordeling van invloed is op het salaris van de medewerker. Iedereen die werkzaam is bij de Bijenkorf, ongeacht de functie, wordt beoordeeld op dezelfde interne waarden.” De onderhandelingen tussen de vakbonden en de Bijenkorf over een nieuw cao, gaan eind deze maand verder.
Of meer bedrijven in de retailbranche op deze manier beoordelen, weet FNV'er Vermeulen niet. Wel is bekend dat Uber haar chauffeurs kwalificeert met een gemiddelde beoordeling van onder de 4,6 als onvoldoende. Dat meldde journalist Rens Lieman eerder dit jaar, nadat hij een jaar voor het platform werkte. Chauffeurs moeten aan de hand van Ubers tips hun best doen om hun rating omhoog te krijgen. Als verbetering uitblijft, kunnen chauffeurs van het platform af gegooid worden.
Lees de beste artikelen op het gebied van werk en carrière via onze wekelijkse nieuwsbrief!
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
OP DE WERKVLOER
'Omarm eerlijkheid op de werkvloer'
-
Verhuisbedrijf komt er via via achter dat ‘arbeidsongeschikte’ werknemer stiekem bij concurrent werkt
Na een anonieme melding keek een verhuisbedrijf uit Zoetermeer raar op: is hun medewerker - die arbeidsongeschikt was verklaard - tijdens zijn re-integratie stiekem aan het werk bij de concurrent? Na onderzoek van de bedrijfsrecherche blijkt de melding inderdaad te kloppen, al blijft de man het eerst nog ontkennen. Het komt hem uiteindelijk duur te staan.Den Haag, Zoetermeer -
column
Leiderschapslessen van Elon Musk: ‘Wil je naar Mars, dan moet het rap, roekeloos en efficiënt’
Ondernemer Elon Musk weet bijna alles wat hij aanraakt in goud te veranderen. Hij vergt daarbij het uiterste van zijn werknemers, en laat geen enkel heilig huisje staan. Wie hem bekritiseert, kan rekenen op een veeg uit de pan. Wat maakt hem ondanks zijn reputatie toch zo succesvol? Psycholoog Thijs Launspach legt het uit. -
PREMIUMvan wieg tot graf
De echtgenoot van Tonie verdiende genoeg voor hen beiden: ze werkte tot dik in de negentig onbetaald
‘Alsof ik niet genoeg voor ons beiden verdien’, zei haar echtgenoot toen ze een baan had gevonden. Ze werkte voortaan onbetaald, tot ze dik in de negentig was. Dit is het levensverhaal van Tonie Asscheman – Radder (9 juni 1926 – 10 maart 2024).Den Haag, Wassenaar -
PREMIUMSalaris
Kees (42) zit vijf maanden in Suriname voor zijn werk: ‘Krijg dagelijks 42 euro voor eten en drinken’
Kees (42) werkt als internationaal service engineer. Hij pleegt onderhoud aan dieselmotoren van grote vaartuigen, zoals zeeschepen.
-
PREMIUMAan het werk
Olaf werd ontslagen: ‘Mijn werkgever vond dat iemand met autisme geen teammanager kan zijn’
-
-
-
PREMIUM
Deze inkomsten moet je opgeven bij de belastingaangifte: ‘Risico op boetes’
Het is weer zover: sinds 1 maart kun je de aangifte inkomstenbelasting doen over het jaar 2023. Wij helpen je op weg bij je belastingaangifte. Vandaag: welke inkomsten moet je opgeven? -
62
Arm en rijk leven steeds meer in eigen bubbel: ‘Tijd dat de directeur meeloopt met de schoonmaakploeg’
Van de armste en rijkste Nederlanders heeft bijna de helft minder contact buiten de eigen bubbel dan tien jaar geleden. Zelfs op de werkvloer leven ze langs elkaar heen. En dat is een probleem, stelt het Sociaal en Cultureel Planbureau in een rapport dat vandaag verschijnt.
-
‘Het beoordelingsgesprek is gebaseerd op wederzijds wantrouwen’
-
Vijf tips hoe je je personeel zo snel mogelijk in de gordijnen jaagt
De economie bloeit, de strijd om (goede) mensen laait op, dus je zou denken: bedrijven doen hun best om hun personeel te houden. Nou, niet overal, ziet recruiter Jos van Calsteren. Dit zijn de vijf grootste frustraties. -
-
PREMIUM39
Lieve Debby: ‘Ik wil geen seksloos leven, ik ben bang dat ik het ergens anders moet zoeken’